När vi väl vittjade brevlådan senare insåg vi genast att vi släppt in en katt bland hermelinerna. Den till synes mer eller mindre oskyldiga kulturtantsaktiga kristi-mormor som trängde sig in i fastigheten visade sig vara en av de 2-4 procent desillusionerade, arbetslösa, lågutbildade, avhoppade socialdemokrater som uppenbarligen söker mening hos en ledare med tvivelaktigt utseende och obefintlig logik. Hon var Sverigedemokrat. Följande reklam fanns nertryckt i brevinkastet:
Känns rätt oskyldigt. Och knasigt. Men sen hade de tagit det skojsiga greppet och gjort foldern dubbeltryckt. För precis som med det mesta finns det en baksida. I vissa fall är den större än andra. Så här såg den ut i detta fall:
De i medierna som förfasas över att det finns folk som inte tycker saker som är politiskt korrekta menar ju att man inte ska låta dumheter stå oemotsagda. Så vi gör ett försök, vi går igenom vad SD sätter som de viktigaste frågorna i höstens val. Det är uppenabart vad som är temat: Bilen! Detta hundraåriga industrifenomen utgör tydligen kärnan i SD:s valfrågor! Spännande.
Biltutllarna
Man kan tycka vad man vill om biltullar, eller trängselskatt som faktiskt är den korrekta benämningen på biltullarna i detta fall, men anledningen till att de inte bör införas, enligt sverige"demokraterna" är något udda: De innebär en kostsam byråkrati. Och: Tveksamma miljöeffekter.
Man kan tycka vad man vill om biltullar, eller trängselskatt som faktiskt är den korrekta benämningen på biltullarna i detta fall, men anledningen till att de inte bör införas, enligt sverige"demokraterna" är något udda: De innebär en kostsam byråkrati. Och: Tveksamma miljöeffekter.
Kan det det vara så att SD är något på spåren här som de etablerade partierna har missat eftersom de gör en poäng av att de var det enda parti som röstade emot? Det låter som att trängselavgiften kommer innebära dåliga konsekvenser för miljön. Tillsammans med ökad byråkrati. Är det så att byråkratin gör att en rad gråa byråkrater kommer ta sin gamla Opel från -62 till jobbet och skriva ut oerhörda mängder papper som sedan kastas (eller arkiveras) vilket i sin tur naturligtvis påverkar miljön oerhört negativt? Eller är det så att de menar att minskad biltrafik i själva verket är skadligt för miljön? Något oklart. Men helt klart är de något på spåren.
Och vi som trodde att avgifterna bara syftade till att minska trafiken och samtidigt finansiera t.ex. en ny älvförbindelse eller västlänk. Så fel man kan ta.
Och vi som trodde att avgifterna bara syftade till att minska trafiken och samtidigt finansiera t.ex. en ny älvförbindelse eller västlänk. Så fel man kan ta.
Men just finansieringen är ju också en bit de vill ta upp. SD anser, något revolutionerande, att det är statens uppgift att finansiera större infrastruktur satsningar. Jag vet inte om något har gått förbi SD i Göteborg, men vem brukar betala större infrastruktursatsningar? Wall Enberg kanske? Uppenbarligen klarar inte staten att tillgodose de infrastrukturbehov som finns i Göteborgsregionen, t.ex. nya älvförbindelser. Eller vänta nu, vad var det staten gick ut och lovade nu? Var det inte något om västlänk och ny älvförbindelse bland annat? Nej vi måste drömt.
Men annars kan vi ju vänta i lika lång tid som vi redan väntat sedan förra älvförbindelsen "på att staten ska ta sitt ansvar" och göra något åt infrastrukturen i stan.
Vem vill att det ska brännas hundratals bilar? Inte SD i alla fall. Till skillnad från många andra som uppenbarligen tycker det är helt ok. Dock har man hittat kärnan till problemet här. Pudelns kärna. Vi har haft en undermålig integrationspolitik här i landet. Hur ska vi lösa det? Nja, det nämner man inte riktigt. Men om den undermåliga integrationspolitiken har skapat de nuvarande problemen måste ju lösningen vara att ha en bättre integrationspolitik. Med andra ord, förespråkar SD en utökad satsning på integrationspolitik? Med tanke på nästa punkt på listan, och att de berörda elementens uppenbara intresse för vissa typer av fordon hoppar vi raskt till nästa punkt på listan.
Bilindustrin
För att få bukt med integrationsproblematiken, samtidigt som vi ser till att det fortsätter att byggas bilar i stan finns det ju en uppenbar lösning. Låt de som bränner bilar också bygga dem! Intresset för bilen finns ju redan. Och Volvo verkar ju dessutom göra sitt bästa för att även förstöra de nya bilarna i offentlighetens ljus vilket ju innebär att bilbrännarna och Volvo har något gemensamt. De kanske först kan bygga bilen ihop för att sedan ha sönder den? På så sätt skapar man ju en aldrig sinande ström av arbetstillfällen i stadens stolthet, Tosslandaverken! Då kanske till och med SD:s väljare kan få ett jobb. Eller ja, vi ska inte dra för stora växlar på detta.
Men i övrigt är det ju en utomordentligt lösning.
Vi löser ju dessutom problemet med trängselskatten. Om en effekt av skatten, trots att Sverigedemokraterna sätter sig emot det, blir att det blir mindre biltrafik så är det ju en uppenbar risk att det inte behövs så många ny bilar från bandet i Torslanda. Om SD:s nya vänner i Backa och Tynnered bränner upp alla bilar så har vi ju löst det också. Ju mer de bränner, desto fler nya bilar behövs det. En win-win situation. Men trängselskattens tveksamma miljöeffekter kvarstår ju dock. Fan. Tänkte inte på det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar