onsdag 5 maj 2010

I väntan på universallösningen hittar Tacky nya vägar till rikedom!

Inget svar från entreprenörsgurun Linderborg än.

Istället har vi fått ett annat affärsförslag från Dr Gregory Ngobeni som låter minst sagt lukrativt. Vi tänkte gå igenom hans förslag bit för bit för att bena ut hur lukrativt det egentligen är.

Till skillnad från liknande brev har Mr Ngobeny självinsikt nog att be om ursäkt att han spammar.

Kära Herr.,
Vänligen godta min ursäkt för att spamma dig.

Sen kan man ju diskutera hur smart det är att komma med ett sådant här förslag och inleda med att erkänna att det bara är skräppost man skickar. Nåväl fortsättningen verkar ändå lovande.

Även om vi aldrig träffats förut har jag all anledning att tro att du är en väldigt respekterad person med tanke på att jag sett din profil på en "mänsklig resurs profil databas" i ditt land.

Detta är inte helt dumt. Han har alltså hittat oss i en mänsklig resurs databas, vi väljer att tolka det som att han har hittat oss på nätet helt enkelt. Svenska är ett svårt språk och även om google gör sitt bästa för att översätta kan det bli galet. Hur som helst så är det ju väldigt positivt att våra internetbaserade kommunikation fungerar. Kan det till och med vara så att det är tack vare vårt senaste interaktiva steg som han hittat oss? I så fall är det ju oerhört bra.

Mitt namn är Mr Gregory Ngobeni. Jag kommer från Luanda i Angola. För närvarande bor jag i Kapstaden, Sydafrika. Jag försöker ständigt att hitta sätt att resa härifrån så snart som möjligt.

Ja, vad ska man säga. Han trivs inte så bra där kan man väl konstatera. Nästan lite desperat skulle jag vilja påstå. Hur som helst verkar de sätt han letar efter hela tiden fungera mindre bra eftersom han fortfarande är kvar i Kapstaden. Man undrar hur han letar, det går ju trots allt t.ex. flyg från Sydafrika. Men han kanske hellre föredrar att åka buss, det finns också. Om han nu inte bryr sig om att komma så långt, utan mest bort från Kapstaden. Det lär även finnas fler sätt misstänker jag. Men vad vet jag, jag bor inte i Kapstaden.

Min far lämnade lite pengar till mig i Sydafrika, innan han dog. Då kan man fråga sig varför behöver jag då hjälp från utlandet, eller varför jag inte kan ta ut pengarna själv?

Ja, det undrar vi verkligen. Han håller oss på halster. Men det är bra att han inser det vitkiga i att ställa frågan så vi inte misstänker att han bara är ute efter något skumt.

Svaret är att det fanns ett undantag i det ursprungliga avtalet mellan bolaget och min far som sa entydigt att "ingen, inte ens han själv, kan få tillgång till kontot i Sydafrika, det måste överföras till en utländsk mottagare utanför Afrika ".

Nu blir det lite svårt att hänga med. Vilket avtal och vilket bolag talar vi om här? Oavsett låter det som ett väldigt dumt avtal om man någon gång skulle vilja ta ut pengarna. Men det kanske finns en logisk förklaring.

Detta gjordes för att han planerade gripandet och denna bestämmelse infördes för att förhindra beslag eller infiltration av fonden.

Ja, det fanns en förklaring. Men nu blir det lite luddigt här igen. Vilket gripande? Planerade han alltså själv att han skulle bli gripen? Märkligt tillvägagångssätt.

Mitt beslut att kontakta dig är därför informerades av detta. Jag tror att ni kommer att uppskatta det enorma förtroende jag lägger på dig genom att placera ödet i min familj i din hand. Tillåt mig att begära att du ska försäkra mig om att du inte svikit mig på något sätt.

Ja, man kan ju diskutera hur kul det är att få ett så enormt förtroende lassat över sig utan förvarning. Men visst är vi smickrade. Och Gregory, Tacky PR sviker aldrig någon!

Från min sida, detta är min säkerhet och garanti till dig. I den mån du följa mina instruktioner noggrant, religiöst och snabbt min garanti för något skumt utan framgång förblir orubblig.

Exakt vad som menas är har vi diskuterat fram och tillbaka på kontoret. Om vi följer hans instruktioner förstår man ju vad som menas med, men religiöst? Men vi ska göra vårt bästa. Nu blir det dock klurigt, man får lätt intrycket att han garanterar att något skumt kommer hända. Han är dessutom orubblig i just den biten. Och utan framgång? Vi vill väl alla att detta ska bli framgångsrikt. Nu får han allt förklara vad det hela ska ut på.

Det tvistiga beloppet är USD 25,6 miljoner, som min far gjorde för inköp av ammunition för den angolanska armén 1996. Jag ger er 25 procent av den totala summan, medan tio procent kommer att användas för oförutsedda utgifter. Observera: Jag kan bara återbetala dina utgifter efter att vi har slutfört transaktionen.

Nu blir man ju lite lätt tveksam här. Hans pappa har alltså lagt undan pengar som han skulle använda för att köpa pengar till den angolanska armén för 14 år sedan. Det känns kanske som att de pengarna snarare borde gå tillbaka till Angola än att Gregory ska få dem. Det låter ju som att de är stulna? Vidare undrar man ju lite vad 10 procent till oförutsedda utgifter är? Vad är det Gregory är för ska hända med pengarna som är oförutsett under tiden de står på ett bankkonto? Men helt klart, 25 procent av 25 miljoner dollar är ju mycket pengar. Skulle vi få växla in beloppet hos Forex (vilket ju enligt mediernas senaste granskning inte bör vara några problem) till dagens kurs på 7,7 kr/dollar skulle Tacky PR få drygt 49 miljoner svenska kronor. Det är ju otroligt mycket pengar! Och trots allt, de skulle ursprungligen gå till att köpa ammunition så det är ju bra att Gregorys pappa gjorde en insats och behöll pengarna själv så ingen blev skadad. Herregud vad vi kan jobba för att göra världen mer Tacky om vi har 49 miljoner kr till vårt förfogande. Hur går vi tillväga för att förse vårt bankkonto med alla dessa pengar?

Bekräfta i ditt svar om du kan komma över till Sydafrika för att vi skall avsluta denna transaktion. Vänligen inkludera ditt telefon-och faxnummer, så att jag skickar någon annan viktig information över till dig.

För 49 miljoner kr kan vi nog tänka oss att lägga in en konferensresa till Kapstaden. Det enda problemet är ju det där med faxnummer. Vi har en telex, går det kanske lika bra?

Mitt förslag är mycket begränsat och bör hanteras som ett brådskande transaktion kräver förtroende och sekretess.
Skicka alla svar till mig med den här E-postadress;
gregngobeni@googlemail.com Tack.

Hälsning

Gregory Ngobeni


Hur kan förslaget vara begränsat när han på första raden beklagar att det är del av ett spam-mail? Konstigt. Men som sagt, svenska är ett svårt språk och självklart håller vi informationen konfidentiell.

Vi syns i Kapstaden Gregory!!!

1 kommentar:

  1. Det här har gjort min dag här i det bruna kommunhuset! Thanx Greg!

    SvaraRadera