I och med att Tacky PR sitter med fötterna djupt rotade i en självupplevd vetenskaplighet är det betryggande att den gamle gode Sören kan räta ut det som alla (utom den s.k. bloggosfären)egentligen vet. Det är ingen annan än bloggarna själva som upplever att de har något att säga, någon makt överhuvudtaget och faktiskt betyder något. Var det ens var 20 svensk som var inne på en blogg varje dag? Tycker det låter mycket. För egentligen vem fan bryr sig? Här sitter ett gäng typer som upplever sig som viktiga och tycker att de har så oerhört mycket att säga, men herregud, vem bryr sig?
Sen blir det extra roligt när t.ex. Fredrik Federley försöker skjuta undersökningen i sank. Men resonemanget faller ju ganska platt: bloggen som plattform för den breda massans rätt att kommunicera är inte samma sak som att bloggarna faktiskt betyder något. Vilket väl är kärnan i SOM institutets rapport. Det är inte lätt alla gånger.
Men ändå sitter man här. Till skillnad från andra har Tacky PR ett syfte med bloggandet som går utanför egocentrismen: det är jävligt Tacky att blogga alltså.
Det roliga är att masspsykosen med bloggeriet och dess påstådda viktighet har spridit sig till att seriösa företag som förösker pracka på en lösningar för t.ex. omvärldsbevakning inte nog kan peka på vikten av att också få med sig de "sociala medierna". När man lite ursäktande försöker säga att man inte bryr sig ett skit om en finnig student med för mycket fritid eller en stureplansprofil med behov av uppmärksamhet tycker till om att hyran är för hög eller om gult är kvällens färg. Well, det är skönt när man har rätt. För faktum kvarstår, det är bara modebloggarna och andra produktcentrerade bloggar som verkligen påverkar. Och det har ju bara med svenskens uppdämda konsumtionsbehov att göra. Övriga tyckare bryr sig ju uppenbarligen inte käft om. Förutom bloggarna själva. Men det finns ju undantag, och nej jag tänkte inte på "årets nykomling" på bloggalan, Linda Rosing idag, utan faktiskt den enda bloggen värd att följa, om inte annat för hjärtats skull. Klicka här.
fredag 24 april 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar